Start la înscriere în singura creșă din România, unde copiii cu dizabilități au programe moderne de recuperare
Părinții din sectorul 4 au la dispoziție 45 de locuri în singura creșă din țară, unde copiii cu dizabilități, cu vârste cuprinse între zero și trei ani, pot beneficia de îngrijire și servicii de recuperare moderne. Înscrierile au început deja, dar se vor derula pe toată perioada verii. Mai mult, există posibilitatea prelungirii acestei perioade până la finele lunii septembrie.
Centrul de Educație Timpurie “Neghiniță” deschis anul trecut în sectorul 4 este un proiect-pilot în învățământul de stat din România, fiind singurul loc în care copiii cu și fără dizabilități sunt educați și îngrijiți împreună. În plus, micuții cu nevoi speciale beneficiază de servicii de recuperare moderne. În acest centru a fost înființată și o grupă specială dedicată sugarilor.
“Îngrijirea unui copil este o prioritate pentru orice părinte. Când e vorba de un copil cu nevoi speciale, lucrurile sunt mai complicate și pentru copii, și pentru părinți. Am înființat acest centru ca să venim în sprijinul părinților și să le asigurăm copiilor educația necesară intergrării în școlile normale. Avem în plan să înființăam și o grădiniță după același model”, a declarat Daniel Băluță, primarul sectorului 4.
În spațiile amenajate după modelul celor din țări cu tradiție în astfel de programe educaționale, există o cameră senzorială, atelier Montessori, spații de joacă și de educație moderne și adaptate nevoilor individuale ale copilului. Centrul dispune de programe de kinetoterapie, logopedie, consiliere psihologică, terapie ocupațională, iar micuții diagnosticați cu autim participă la programe de terapie timpurie, astfel încât recuperarea acestora să fie mai simplă și completă.
“Am plecat de la ideea că este nevoie de un astfel de spațiu, dat fiind faptul că este greu să găsești loc într-o creșă pentru un copil cu nevoi speciale. Ne-am gândit cât de greu le este părinților să integreze copiii cu nevoi speciale într-o creșă, la grădiniță se întâmplă același lucru, iar acești copii ajungeau la școală, în clasa 0, fără să fi trecut prin forme ale învățământului ante-preșcolar și preșcolar. Și să nu uităm că integrarea copiiilor cu dizabilități în învățământul de masă este un obiectiv strategic, asumat de România, în urma rezoluțiilor ONU. Mai mult, este greu pentru părinți să ia un astfel de pitic de la creșă, în jurul prânzului, când el are nevoie de odihnă, și să-l ducă apoi într-un centru de recuperare. Aici vorbim despre educație timpurie (zero – trei ani), unde copiii cu dizabilități beneficiază zilnic și de programe de recuparare”, explică directorul Direcției Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 4, Mihaela Ungureanu.
Din acest an, pe lângă specialiști, tot personalul centrului va urma cursuri de formare în educație timpurie, astfel încât să-i ajute pe cei mici să-și dezvolte abilitățile de a se descurca în interiorul și în exteriorul spațiului, simțurile, percepțiile – să mănânce singuri, să recunoască pericolele, să experimenteze.
În viitor, în acest centru va fi amenajată și o grădină senzorială, care, pe lângă rolul terapeutic, îi va ajuta pe cei mici să facă diferențe senzoriale între elementele mediului înconjurător.
În plus, părinții trebuie să știe că, în aceeași clădire, funcționează și Centrul de Recuparare pentru copii cu dizabilități, destinat grupei de vârstă zero – șase ani.
În sectorul 4 funcționează și trei școli speciale, cu aproape 600 de locuri, iar transportul copiilor cu dizabilități către acestea este asigurat de autoritățile locale.
Pentru informatii suplimentare accesați www.dgaspc4.ro și http://daui.ro/contact/